Fler bronsåldersnyheter - läget vid forskningsfronten år 2017
Kan Josuas liv dateras?
Året 2017 började med en spännande pressrelease från Ben-Gurion-Universitet i Beer-Sheva i södra Israel. Ett tvärvetenskapligt forskningsteam hade ägnat sig åt en av Mose efterträdare Josuas bedrifter; nämligen hans seger över förbundspartnern Gibeons fiender. Hezi Yitzhak, Daniel Weistaub och Uzi Abner har lagt samman sina specialkunskaper i arkeologi, bibelveten- skap och fysik för att studera den dag då Josua befallde över både sol och måne. Enligt Josua boks tionde kapitel gav fienden striden förlorad och flydde nerför vägen uppifrån vad vi idag kallar Judéen ner mot kustslätten. Vägen är brant, smal och krokig och flera av Israels fiender har råkat illa ut där. Enligt 1917 års bibelöversättning (ur Jos 10:12):
Josua - - - sade inför Israel Du sol, stå stilla i Gibeon, du måne, i Ajalons dal! |
En bild från dagens Juda bergsbygd visar att landet är minst av allt platt.
Utsikt över Ein Kerem söderifrån i oktober 2014. |
Frågan som de tre forskarna har slitit med är vad som faktiskt hände.
Josua bok är mer än tre millennier gammal och verbet som översatts “stå still” är mycket ovanligt. Det används bara en enda gång till i den hebreiska Bibeln, i Psalm 37:7. Där är det parallell till att vänta på Herrens ingripande i ett samman- hang som talar om att sluta försöka göra saker i egen kraft och i stället upphöra med egna aktiviteter.
Flera judiska auktoriteter har tagit fasta på detta, så också den mest berömde, rabbi Maimonides, och konstaterat att vad Josua begärt av solen är att den ska upphöra med sitt eget verk; dvs, att lysa!
Den mest naturliga judiska förståelsen av Josuas ord är alltså inte att solens (skenbara) rörelse över himlavalvet upphör, utan att det handlar om en solförmörkelse. Då skymmer ju månens skugga solen för en jordisk betraktare och i samband med det lyser inte heller månen.
Så långt ett bibelvetenskapligt försök att finna betydelsen av en gammal och svårtolkad text.
Om forskarna har rätt kan sedan NASA tala om när vägen ner från Juda bergsbygd mot kusten drabbades av en solförmörkelse – och det visar sig vara precis i övergången mellan bronsålder och järnålder. Intressant förslag i ljuset av allt annat vi sett i när vi letat efter var i tiden vi skulle placera Josuas liv, eller hur?
Forskarna har valt att publicera sina rön i den enbart hebreiskspråkiga tidskriften Beit Mikve, men de har refererats i flera nyhetsmedia; t.ex:
Josua bok är mer än tre millennier gammal och verbet som översatts “stå still” är mycket ovanligt. Det används bara en enda gång till i den hebreiska Bibeln, i Psalm 37:7. Där är det parallell till att vänta på Herrens ingripande i ett samman- hang som talar om att sluta försöka göra saker i egen kraft och i stället upphöra med egna aktiviteter.
Flera judiska auktoriteter har tagit fasta på detta, så också den mest berömde, rabbi Maimonides, och konstaterat att vad Josua begärt av solen är att den ska upphöra med sitt eget verk; dvs, att lysa!
Den mest naturliga judiska förståelsen av Josuas ord är alltså inte att solens (skenbara) rörelse över himlavalvet upphör, utan att det handlar om en solförmörkelse. Då skymmer ju månens skugga solen för en jordisk betraktare och i samband med det lyser inte heller månen.
Så långt ett bibelvetenskapligt försök att finna betydelsen av en gammal och svårtolkad text.
Om forskarna har rätt kan sedan NASA tala om när vägen ner från Juda bergsbygd mot kusten drabbades av en solförmörkelse – och det visar sig vara precis i övergången mellan bronsålder och järnålder. Intressant förslag i ljuset av allt annat vi sett i när vi letat efter var i tiden vi skulle placera Josuas liv, eller hur?
Forskarna har valt att publicera sina rön i den enbart hebreiskspråkiga tidskriften Beit Mikve, men de har refererats i flera nyhetsmedia; t.ex:
Svenska tidningen Dagen, onsdagen den 18 januari 2017 Engelskspråkiga Breaking Israel News den 19 januari 2017
Lagom till jubileet den 30 oktober 2017 publicerar två forskare från Cambridge en engelskspråkig artikel i tidskriften
Astronomy and Geophysics
Där finns figurer som beskriver hur israeliterna (och deras fiender) kunde ha upplevt det från marken; men framför allt en hänvisning till språkforskaren (också från universitetet i Cambridge) Robert Wilson. Han konstaterar att ordet dom, som översatts med "stå still" används av babyloniska astronomer för att beteckna just solförmörkelser. Läs gärna själv i The Princeton Theological Review
Just nu verkar det inte orimligt att de hebreiska forskarna som påbörjat arebetet skulle kunna ha rätt.
Astronomy and Geophysics
Där finns figurer som beskriver hur israeliterna (och deras fiender) kunde ha upplevt det från marken; men framför allt en hänvisning till språkforskaren (också från universitetet i Cambridge) Robert Wilson. Han konstaterar att ordet dom, som översatts med "stå still" används av babyloniska astronomer för att beteckna just solförmörkelser. Läs gärna själv i The Princeton Theological Review
Just nu verkar det inte orimligt att de hebreiska forskarna som påbörjat arebetet skulle kunna ha rätt.
Kan en farao knäckas och förlora modet?
I slutet av yngre bronsåldern regerar en oerhört kraftfull man Egypten. I varje fall om det är första halvan av hans regeringstid som avses. Då är han utrikespolitiskt aktiv och inte bara för krig både i norr och söder, utan är ofta den som för befäl över Egyptens segerrika styrkor. Till skillnad från Tutmose III:s regering i mitten av yngre bronsåldern pågår denna styrkedemonstration inte hela faraos liv. Under den andra halvan förs inga krig, imperiet utökas inte och farao lämnar inte landet. |
Istället ägnar sig den förut så kraftfulle härskaren, som tidigare byggt jättestatyer av sig själv, åt att låta hugga ut vilorum ur berget; begravningsplatser åt sina närmaste. Från att ha velat visa fram sin styrka och sitt liv har han övergått till att acceptera sin svaghet och mänsklig död- lighet.
I en kurs, inspelad på DVD, har en amerikansk professor föreslagit att denna radikala förändring av den mäktige farao beror på att han knäckts. Han har upplevt en sådan motgång att han aldrig mer blivit sig lik. Professorn i fråga menar att det måste ha varit Guds tio straffdomar över Egypten och Israels uttåg med landets rikedomar! När levde denne farao? Generationen innan Josuas! Fotografier från: Bijbels Museum, Amsterdam (överst till höger) Glypotheket, Köpenhamn (här nere till vänster) |
Slutsatser
Naturligtvis har var och en av dessa observationer i sig själv ganska lite historiskt bevisvärde, men som lösa delar till ett pussel där många bitar redan visar motivet ger de ytterligare lite stöd till de kronologiska överväganden som hävdats på den här sidan, nämligen att Israels uttåg ur Egypten sker när bronsåldern tar slut och deras invandring i Kanaans land i samband med att järnåldern börjar.
Men vänta här nu - en sista fundering innan vi slutar
Skulle det inte gå 480 år mellan uttåget ur Egypten och Salomos tempelbygge (1 Kon 6:1)?
Naturligtvis har var och en av dessa observationer i sig själv ganska lite historiskt bevisvärde, men som lösa delar till ett pussel där många bitar redan visar motivet ger de ytterligare lite stöd till de kronologiska överväganden som hävdats på den här sidan, nämligen att Israels uttåg ur Egypten sker när bronsåldern tar slut och deras invandring i Kanaans land i samband med att järnåldern börjar.
Men vänta här nu - en sista fundering innan vi slutar
Skulle det inte gå 480 år mellan uttåget ur Egypten och Salomos tempelbygge (1 Kon 6:1)?
Ingenting tidigare på den här hemsidan har ens antytt det. Läs varför till höger!
|
Texterna om Josuas seger vid Gibeon 30 oktober 1207 f.Kr. respektive om Ramses II:s psykbryt las ut den 22 januari 2017.
Just tidshänvisningen rättades den 5 april (där stod tidigare felaktigt 2007).
En nytagen bild på Bijbelmuseums byst av Ramses II ersatte den gamla bilden den 17 oktober 2017.
Nya forskningsrön (från Cambridge) las till den 31 oktober 2017.
Den här sidan korrekturlästes språkligt vid en generell översyn av hela hemsidan - den 28 november 2020.
En sidan om tideräkning fram till Salomos tid las till den 8 augusti 2021.
Just tidshänvisningen rättades den 5 april (där stod tidigare felaktigt 2007).
En nytagen bild på Bijbelmuseums byst av Ramses II ersatte den gamla bilden den 17 oktober 2017.
Nya forskningsrön (från Cambridge) las till den 31 oktober 2017.
Den här sidan korrekturlästes språkligt vid en generell översyn av hela hemsidan - den 28 november 2020.
En sidan om tideräkning fram till Salomos tid las till den 8 augusti 2021.