Kronologi - tideräkning - räkning av år
Löpande tideräkning under olika eror – två årtusenden bakåt
Den här webbsidan har kommit till under början av år 2015.
För oss är svaret på frågan vilket år det är så självklart att vi sällan tänker på att vi tillhör det lilla fåtal i historien som har ett svar i form av en enda siffra. För att kunna ha det, måste vi ha en särskild räkning av åren från en bestämd startpunkt. En sådan kallas en era.
För den som vill ägna sig åt Bibelns kronologi finns det tyvärr inte många sådana löpande tideräkningar att använda. Romarna hade en och romersk tideräkning påstods ha börjat det år tvillingarna Romus och Remus grundade staden. Vår egen eras första år fixerades till det romerska året 753.
Både vår egen och den romerska tideräkningen har den nackdelen att de konstruerades långt efter sin påstådda början och – i varje fall vår egen – kom att användas allmänt långt senare. Det är dock inte värre än att vi inte vet när den händelse som utgör erans startpunkt egentligen ägde rum. Vi kan använda den löpande tideräkningen för att fråga oss vilket år något hände enligt den. Kung Herodes ska således ha dött år 749 enligt romerska eran, eller året 4 före vår egen tideräknings början.
Grekerna hade en tideräkning baserad på fyraårscykler mellan de Olympiska spelen. Det har skrivits ned och bevarats till oss att det inträffade en stor solförmörkelse under det fjärde året i den 202-te olympiaden. Det kan vi räkna om till att motsvara det romerska året 786.
Mackabéerböckerna använder en hellenistisk tideräkning, som börjar när Alexander den stores fyra generaler var färdiga med att bryta upp de väldiga grekiska erövringarna mellan sig. Det var tio år efter Alexanders allt för tidiga död i Babylon. Vi skulle kalla det året 312 före vår tideräkning. Med den eran som bas anges att templet i Jerusalem återinvigdes efter Antiochos IV Epifanes profanering år 148 som är i december år 165 innan vår tideräknings början.
Men till vårt Gamla testamente kan man inte räkna sig tillbaka med någon löpande tideräkning. Någon sådan var helt enkelt inte uppfunnen under Gamla testamentets tid.
Regeringstidsräkning för olika kungar ett årtusende till bakåt
Bibelns normala sätt att ange tid för någon händelse är att ange vilken kungs regeringsår den inträffade. Det var i kung Salomos sjunde regeringsår templet invigdes – och i hans sons Rehabeams femte år som den egyptiske farao Sisak fick köpas ut med Salomos guld för att inte plundra Jerusalem.
Till skillnad från löpande tideräkning blir det en hel del räknearbete att göra om man vill veta i vilket år med vår egen tideräknings mått något hände.
I Bibelns omvärld är det på samma sätt. Man räknar kungar och noterar regeringsår. Det var i kung Nebukadnessars första regeringsår Daniel och hans vänner fördes bort från Juda rike till staden Babel.
Det med nordriket Israel samtida mesopotamiska Assyrien beskrev sina kungars regeringsår på lertavlor. Dessutom stod astronomin högt i kurs och såväl sol- som månförmörkelser noterades på tavlorna. Så många av dem har bevarats att Assyriens och Bibelns gemensamma vittnesbörd ger oss en kronologi på året när från kung Salomos frånfälle och åren efter.
De första att komma i kontakt med assyriska härskare är kungarna i nordriket Israel. Salmaneser III förlorar ett slag mot de förenade stridskrafterna västerut under kung Ahabs ledning i sitt sjätte år men revanscherar sig efter Ababs son Ahasias regering och tar emot tribut av kung Jehu i sitt artonde år. Med vårt sätt att räkna handlar det om åren 853 respektive 841 före vår eras begynnelse.
Så småningom kommer även sydriket Juda att militärt möte Assyrien. Hiskia blir i sitt fjortonde år angripen av Sanherib, det år vi kallar 701.
Pusslet för det andra och tredje årtusendet
Egyptens kronologi är betydligt mer besvärlig att bringa ordning i än de semitiska folkens i både Mesopotamien och Levanten. I varje fall tidvis, när Egyptens enhet gått förlorad och flera olika furstar gör anspråk på tronen eller regerar samtidigt i olika delar av landet.
Dessutom är ju civilisationen i nildalen rätt gammal. Mer än två årtusenden får man gå tillbaka från Israels och Juda kungar till den tid då egyptierna började skriva. Det mesta har gått förlorat. Det vi har kvar är delvis i oordning.
Seriösa forskare, som ägnat hela liv åt egyptologi är mer eller mindre oense om vilka årtal respektive farao regerade och ju längre tillbaka i tiden desto större variation har deras uppskattningar. Vid den tid alfabetet uppfinns är osäkerheten i egyptisk kronologi en generation eller mer.
Därför finns det ingen konsensus om vilken respektive egyptisk härskare som Abraham respektive Jakob och hela hans familj mötte och när vi når pyramidbyggenas tid är osäkerheten i kronologin flera hundra år för varje enskild händelse.
Därför används på den här sidan helst inte några årtal före kung Davids tid. Istället används de övergripande relativa begreppen som delar upp bronsåldern i tre delar.
Den här sidan lades ut den 5 Sivan 5775, pingstaftons kväll året 2015.
Den justerades lite rent språkligt den 7 januari 2023.
Den här webbsidan har kommit till under början av år 2015.
För oss är svaret på frågan vilket år det är så självklart att vi sällan tänker på att vi tillhör det lilla fåtal i historien som har ett svar i form av en enda siffra. För att kunna ha det, måste vi ha en särskild räkning av åren från en bestämd startpunkt. En sådan kallas en era.
För den som vill ägna sig åt Bibelns kronologi finns det tyvärr inte många sådana löpande tideräkningar att använda. Romarna hade en och romersk tideräkning påstods ha börjat det år tvillingarna Romus och Remus grundade staden. Vår egen eras första år fixerades till det romerska året 753.
Både vår egen och den romerska tideräkningen har den nackdelen att de konstruerades långt efter sin påstådda början och – i varje fall vår egen – kom att användas allmänt långt senare. Det är dock inte värre än att vi inte vet när den händelse som utgör erans startpunkt egentligen ägde rum. Vi kan använda den löpande tideräkningen för att fråga oss vilket år något hände enligt den. Kung Herodes ska således ha dött år 749 enligt romerska eran, eller året 4 före vår egen tideräknings början.
Grekerna hade en tideräkning baserad på fyraårscykler mellan de Olympiska spelen. Det har skrivits ned och bevarats till oss att det inträffade en stor solförmörkelse under det fjärde året i den 202-te olympiaden. Det kan vi räkna om till att motsvara det romerska året 786.
Mackabéerböckerna använder en hellenistisk tideräkning, som börjar när Alexander den stores fyra generaler var färdiga med att bryta upp de väldiga grekiska erövringarna mellan sig. Det var tio år efter Alexanders allt för tidiga död i Babylon. Vi skulle kalla det året 312 före vår tideräkning. Med den eran som bas anges att templet i Jerusalem återinvigdes efter Antiochos IV Epifanes profanering år 148 som är i december år 165 innan vår tideräknings början.
Men till vårt Gamla testamente kan man inte räkna sig tillbaka med någon löpande tideräkning. Någon sådan var helt enkelt inte uppfunnen under Gamla testamentets tid.
Regeringstidsräkning för olika kungar ett årtusende till bakåt
Bibelns normala sätt att ange tid för någon händelse är att ange vilken kungs regeringsår den inträffade. Det var i kung Salomos sjunde regeringsår templet invigdes – och i hans sons Rehabeams femte år som den egyptiske farao Sisak fick köpas ut med Salomos guld för att inte plundra Jerusalem.
Till skillnad från löpande tideräkning blir det en hel del räknearbete att göra om man vill veta i vilket år med vår egen tideräknings mått något hände.
I Bibelns omvärld är det på samma sätt. Man räknar kungar och noterar regeringsår. Det var i kung Nebukadnessars första regeringsår Daniel och hans vänner fördes bort från Juda rike till staden Babel.
Det med nordriket Israel samtida mesopotamiska Assyrien beskrev sina kungars regeringsår på lertavlor. Dessutom stod astronomin högt i kurs och såväl sol- som månförmörkelser noterades på tavlorna. Så många av dem har bevarats att Assyriens och Bibelns gemensamma vittnesbörd ger oss en kronologi på året när från kung Salomos frånfälle och åren efter.
De första att komma i kontakt med assyriska härskare är kungarna i nordriket Israel. Salmaneser III förlorar ett slag mot de förenade stridskrafterna västerut under kung Ahabs ledning i sitt sjätte år men revanscherar sig efter Ababs son Ahasias regering och tar emot tribut av kung Jehu i sitt artonde år. Med vårt sätt att räkna handlar det om åren 853 respektive 841 före vår eras begynnelse.
Så småningom kommer även sydriket Juda att militärt möte Assyrien. Hiskia blir i sitt fjortonde år angripen av Sanherib, det år vi kallar 701.
Pusslet för det andra och tredje årtusendet
Egyptens kronologi är betydligt mer besvärlig att bringa ordning i än de semitiska folkens i både Mesopotamien och Levanten. I varje fall tidvis, när Egyptens enhet gått förlorad och flera olika furstar gör anspråk på tronen eller regerar samtidigt i olika delar av landet.
Dessutom är ju civilisationen i nildalen rätt gammal. Mer än två årtusenden får man gå tillbaka från Israels och Juda kungar till den tid då egyptierna började skriva. Det mesta har gått förlorat. Det vi har kvar är delvis i oordning.
Seriösa forskare, som ägnat hela liv åt egyptologi är mer eller mindre oense om vilka årtal respektive farao regerade och ju längre tillbaka i tiden desto större variation har deras uppskattningar. Vid den tid alfabetet uppfinns är osäkerheten i egyptisk kronologi en generation eller mer.
Därför finns det ingen konsensus om vilken respektive egyptisk härskare som Abraham respektive Jakob och hela hans familj mötte och när vi når pyramidbyggenas tid är osäkerheten i kronologin flera hundra år för varje enskild händelse.
Därför används på den här sidan helst inte några årtal före kung Davids tid. Istället används de övergripande relativa begreppen som delar upp bronsåldern i tre delar.
Den här sidan lades ut den 5 Sivan 5775, pingstaftons kväll året 2015.
Den justerades lite rent språkligt den 7 januari 2023.