480 e.U.u.E - År fyrahundra åttio efter uttåget ur Egypten
Aug 2021 står det, och Av 5781. Två förkortningar som talar om vilket år vi befinner oss i.
Det tvåtusentjugoförsta året efter Kristi födelse skulle det stå om det inte var förkortat. Eller det femtusensjuhundra-åttiförsta året sedan Världens skapelse, beroende på vilken tideräkning man vill använda, västvärldens eller Israels.
Båda är väl etablerade sedan länge, använda ett årtusende eller så. För vår egen del går det knappast en dag utan att vi använder den ena. Men …
… är det verkligen 2021 år sedan Jesus föddes? Och …
… har verkligen 5781 år gått sen världen blev till?
Nja, säger historikerna; Jesus föddes nog i Betlehem mellan fem och sju år före vår tideräknings början.
Näppeligen, säger fysikerna som specialiserat sig på kosmologi; deras modeller räknar fram att universums tidsflöde började för 14 miljarder är sedan. Ändå används båda tideräkningarna, eftersom de varit i bruk så länge redan.
Det tvåtusentjugoförsta året efter Kristi födelse skulle det stå om det inte var förkortat. Eller det femtusensjuhundra-åttiförsta året sedan Världens skapelse, beroende på vilken tideräkning man vill använda, västvärldens eller Israels.
Båda är väl etablerade sedan länge, använda ett årtusende eller så. För vår egen del går det knappast en dag utan att vi använder den ena. Men …
… är det verkligen 2021 år sedan Jesus föddes? Och …
… har verkligen 5781 år gått sen världen blev till?
Nja, säger historikerna; Jesus föddes nog i Betlehem mellan fem och sju år före vår tideräknings början.
Näppeligen, säger fysikerna som specialiserat sig på kosmologi; deras modeller räknar fram att universums tidsflöde började för 14 miljarder är sedan. Ändå används båda tideräkningarna, eftersom de varit i bruk så länge redan.
Medinat Yisrael (den moderna staten Israel) proklamerades 5708 (1948) för 73 år sen.
Hösten 1973 (5734) anfölls Israel på självaste försoningsdagen (för 48 år sen).
Båda tideräkningarna kan utan vidare hålla reda på åt oss var vi i tiden vi befinner oss.
Däremot finns det en sak de inte kan: ange när egentligen det skedde som är deras påstådda startpunkt!
Nu finns det förstås tideräkningar som vi vet börjar när de själva hävdar att de gör.
En sån nämns i första Mackabeérboken och är den Seleukidiska tideräkningen, som börjar 312 f.Kr. (ja, i det trehund-ratolvte året före vår tideräknings början; inte 312 år före Jesu födelse i Betlehem).
Islam, som börjar nytt år i morgon, har också en tideräkning som vi vet när den börjar; nämligen just då när Profeten Mohammed kom tillbaka till Medina år 632 e.Kr. Men eftersom Islams år består av tolv nymånadsdagar, och alltså är i genomsnitt elva dagar kortare än vårt, har de hunnit långt förbi sitt år 1389 en bra bit in på sitt 1400-tal.
Hösten 1973 (5734) anfölls Israel på självaste försoningsdagen (för 48 år sen).
Båda tideräkningarna kan utan vidare hålla reda på åt oss var vi i tiden vi befinner oss.
Däremot finns det en sak de inte kan: ange när egentligen det skedde som är deras påstådda startpunkt!
Nu finns det förstås tideräkningar som vi vet börjar när de själva hävdar att de gör.
En sån nämns i första Mackabeérboken och är den Seleukidiska tideräkningen, som börjar 312 f.Kr. (ja, i det trehund-ratolvte året före vår tideräknings början; inte 312 år före Jesu födelse i Betlehem).
Islam, som börjar nytt år i morgon, har också en tideräkning som vi vet när den börjar; nämligen just då när Profeten Mohammed kom tillbaka till Medina år 632 e.Kr. Men eftersom Islams år består av tolv nymånadsdagar, och alltså är i genomsnitt elva dagar kortare än vårt, har de hunnit långt förbi sitt år 1389 en bra bit in på sitt 1400-tal.
Romarna, å andra sidan, som firade tusenårsjubileum
248 e.Kr. och alltså påstod att staden grundlades av tvillingarna Romulus och Remus år 753 f.Kr. har inget sådant att skylla på. De överdrev helt enkelt. De hittade väl inte direkt på, men drogs kanske med i tanken på att något ska vara gammalt för att vara fint. Titta bara på Egyptens stora pyramider! Till höger bronsstaty av Romulus och Remus. Den fanns i Musei Capitolini, Rom, 2017. |
Över då till första Kungabokens sjätte kapitel:
”I det fyrahundraåttionde året efter det att Israels barn drog ut ur Egypten” (Svenska Folkbibeln, 2015).
Vilken sorts tideräkning är det här? En som har rätt startpunkt, likt den Seleukidiska? Eller en som fungerar trots att den har fel startpunkt, som romarnas, Israels eller vår egen?
Hur får vi reda på det då? Genom att jämföra med andra kända fakta!
Jesus föds ett eller par år före Herodes den stores död, som inträffar vid en månförmörkelse. Året 4 f.Kr. är den bästa kandidaten för det.
Så länge vi kan se tillbaka i tiden har bibelläsarna varit medvetna om att 111 år av förtryck, 339 år av sammanlagd tid för domarnas styre (som är 450 år tillsammans) inte går att pressa in i 480 år tillsammans med tiden för ökenvandringen, Josuas och hans äldstes styre samt Sauls och Davids regeringar. I runda slängar borde detta snarare bli sex sekler.
Bibelns egna årsangivelser går inte ihop. Så såg det ut att vara med Juda och Israels kungars regeringstider, tills de jämfördes med varandra och omvärldens alla kungar. Det var just jämförelserna som gjorde det möjligt att hävda att Bibeln ger en (enda!) kronologi för det delade riket, att ge egyptologerna året 925 f.Kr. som fix punkt för Shoshenq I:s sista regeringsår och 966 f.Kr. som det år Salomo la grunden till templet i Jerusalem.
”I det fyrahundraåttionde året efter det att Israels barn drog ut ur Egypten” (Svenska Folkbibeln, 2015).
Vilken sorts tideräkning är det här? En som har rätt startpunkt, likt den Seleukidiska? Eller en som fungerar trots att den har fel startpunkt, som romarnas, Israels eller vår egen?
Hur får vi reda på det då? Genom att jämföra med andra kända fakta!
Jesus föds ett eller par år före Herodes den stores död, som inträffar vid en månförmörkelse. Året 4 f.Kr. är den bästa kandidaten för det.
Så länge vi kan se tillbaka i tiden har bibelläsarna varit medvetna om att 111 år av förtryck, 339 år av sammanlagd tid för domarnas styre (som är 450 år tillsammans) inte går att pressa in i 480 år tillsammans med tiden för ökenvandringen, Josuas och hans äldstes styre samt Sauls och Davids regeringar. I runda slängar borde detta snarare bli sex sekler.
Bibelns egna årsangivelser går inte ihop. Så såg det ut att vara med Juda och Israels kungars regeringstider, tills de jämfördes med varandra och omvärldens alla kungar. Det var just jämförelserna som gjorde det möjligt att hävda att Bibeln ger en (enda!) kronologi för det delade riket, att ge egyptologerna året 925 f.Kr. som fix punkt för Shoshenq I:s sista regeringsår och 966 f.Kr. som det år Salomo la grunden till templet i Jerusalem.
Jämförelse med egyptisk standardkronologi visar inte ett spår av att att Israels Gud besegrade Egypten 480 år tidigare, alltså 1446 f.Kr. Det har motiverats ordentligt i ett fördjupningsavsnitt. Följaktligen är det rimligt att anta att den tideräkning som hänvisas till liknar vår egen: den kan användas för att avgöra när vilken händelse som helst inträffade utom det som sägs vara dess startpunkt! Till vänster Tutmose III, en av Egyptens topp tre största faraoner, som ägnade 1450- och 1440-talen f.Kr. åt att bl.a. erövra hela Kanaans land (Kunsthistorisches Museum, Wien, 2005) |
Bibeln själv tycks redan ha antytt detta – i parallellstället i 2 Krön 3 nämns inte längre tideräkningen utgående från uttåget.
På den här hemsidan åtlyds krönikeböckernas författare. Här anges ingen bibliskt-kronologisk tidsangivelse för uttåget ur Egypten.
Dessutom går att läsa en mängd olika bibelkommentarer som kommit till samma slutsats här.
Detta lades till den 8 augusti 2021, när författarens mor skulle fyllt 87 om hon fortfarande levt.
På den här hemsidan åtlyds krönikeböckernas författare. Här anges ingen bibliskt-kronologisk tidsangivelse för uttåget ur Egypten.
Dessutom går att läsa en mängd olika bibelkommentarer som kommit till samma slutsats här.
Detta lades till den 8 augusti 2021, när författarens mor skulle fyllt 87 om hon fortfarande levt.