Bibelns kronologi och historikernas
Varning för missförstånd
Som vi såg är Bibelns och historikernas årtal de samma under tusen år före vår tideräknings början. Ett exempel är år 926 f.kr. som är kung Jerobeams i Juda rike femte regeringsår. Bibeln berättar att Egyptens farao Sisak angriper och för med sig stora rikedomar hem från Jerusalem. I Egyptens gamla huvudstad Thebe berättar farao Sesonk I (också stavat Soshenq) om alla städer han lagt under sig både i Israel och i Juda. Detta i slutet av sin 20-åriga regeringstid.
När vi kommer längre tillbaka i tiden, till det andra årtusendet, är det förstås naturligt att utgå från att Bibelns och den sekulära historiens kronologier stämmer överens där också. Innan vi har kontrollerat om det låter sig göras bör det emellertid utfärdas en varning för att detta kan vara ett missförstånd.
Som vi såg är Bibelns och historikernas årtal de samma under tusen år före vår tideräknings början. Ett exempel är år 926 f.kr. som är kung Jerobeams i Juda rike femte regeringsår. Bibeln berättar att Egyptens farao Sisak angriper och för med sig stora rikedomar hem från Jerusalem. I Egyptens gamla huvudstad Thebe berättar farao Sesonk I (också stavat Soshenq) om alla städer han lagt under sig både i Israel och i Juda. Detta i slutet av sin 20-åriga regeringstid.
När vi kommer längre tillbaka i tiden, till det andra årtusendet, är det förstås naturligt att utgå från att Bibelns och den sekulära historiens kronologier stämmer överens där också. Innan vi har kontrollerat om det låter sig göras bör det emellertid utfärdas en varning för att detta kan vara ett missförstånd.
Tutmose III som uttågets farao
En kontroll av huruvida Bibelns kronologi sammanfaller med de sekulära historikernas årtal är att ta reda på till vilken farao som Mose kom med Guds krav om att folket skulle släppas ur slaveriet. 1 Kung 6:1 anger 1446 f.kr som sitt Exodus-årtal. Den sekulära historien menar att då regerar den 18e dynastin - och om han får själv säga sin mening sitter på tronen åren 1479 till 1425 farao Tutmose III. |
Bilden (ovan) visar delar av en vägg där farao Tutmose III berättar om en av sina många militära kampanjer och segrar.
Stenarna finns idag på Louvren i Paris.
Stenarna finns idag på Louvren i Paris.
Flera problem ger sig till känna när vi skärskådar farao Tutmose III.
Det första gäller hans anspråk på 54 års regeringstid. Från andra källor vet vi att de två sista samregerade han med sin son och efterträdare Amenhotep II. Tutmose gjorde allt han kunde för att för att säkra tronen åt sin manlige arvinge - även historieförfalskning. Det är nämligen så att Tutmose inte alls börjar regera vid två års ålder 1479. Det gör hans fars viktigaste hustru, Hatshepsut, hans styvmor och faster. Men Hatshepsuts 22 års regeringstid nämner aldrig Egyptens officiella listor över regenter. Tutmose III har helt enkelt stulit dem. Idag tror vi att det är för att inga egyptiska prinsars rätt till tronen ska hotas av deras - systrar! Tutmoses påstående att han regerar från 2 års ålder till sin död, är således betydligt överdrivet. Lyssnar vi till alla källor blir det snarare åren 1457 - 1427 som är hans egen regeringstid. Om det inte är så att vissa sekulära historikers alternativa datering mellan 1482 - 1452 är den riktiga. Fortsätter vi med att betrakta Tutmose III:s liv ser vi både en klok, välutbildad aristokratisk politiker och en kraftfull militär. Ödmjuk var han uppenbarligen också, eftersom han valde att gå ett steg bakom sin faster i 22 år och låta henne bära faraos titel medan han själv nöjde sig med överbefälhavarens. Bilden till höger är ett av Tutmoses stora monument över sin stora makt som farao. Den har flyttats till Konstantinopels stadium av kejsar Teodosius. |
Det är just Tutmoses stora, många och ständiga militära segrar som gör honom osannolik som Mose motståndare. Han tycks aldrig ha förlorat den största delen av sin stridsvagnsarmé i Röda Havet.
I Kanaan härskar Egypten från och med Tutmose III. Bara 2016 har nyheterna berättat om flera fynd med hans namn i staten Israel, i Dor respektive Hazor. Gud lovade Israel att efter uttåget aldrig mer förtyckas av Egypten (2 Mos 14:13). Med Tutmose som härskare över Kanaans land skulle det varit egyptiska styrkor som Josua hade att driva ut ur landet. Bilden visar Tutmose III i krigarens krona (till höger på reliefen, som idag finns i Israel Museum i Jerusalem). |
Den sekulära kronologins utmaningar
Vi har sett hur Tutmose III, som först verkar vara en god kandidat för uttågets farao, vid närmare betraktande har svårt att spela den rollen. Detta visar på resultatet av de utmaningar historikerna har när de ska försöka pussla ihop en helhet av alla egyptens källor och göra en enda, fungerande kronologi av dem.
Vi har sett hur Tutmose III, som först verkar vara en god kandidat för uttågets farao, vid närmare betraktande har svårt att spela den rollen. Detta visar på resultatet av de utmaningar historikerna har när de ska försöka pussla ihop en helhet av alla egyptens källor och göra en enda, fungerande kronologi av dem.
Egyptierna räknade tiden i faraonernas regeringsår. De hade inte någon sammanhängande tideräkning som vi har.
Vad händer då när en farao helt enkelt stjäl andras regeringsår? Vi såg Totmes III göra det, men än mer spektakulärt blir det i slutet av hans dynasti, när general Horemheb snott tid från företrädarna Ay (bilden), Smekare, Tutankamon och Eknaton! Vad händer när flera dynastier regerar samtidigt? Ett exempel är ett sekel före Tutmose III, innan hans förfäder lyckats besegra Hyksos. |
Vad händer i nedgångsperioder med svag statsledning, när informationen om regerande faraoner är liten?
Vad händer när det finns bevarade rapporter om astronomiska observationer (som vi kan räkna fram datum för) men vi inte vet var i Egyptens långa land observationerna gjorts (så framräknade årtal har ett sekels osäkerhet)?
Detta är inte för att påstå att sekulära historiker har fel eller gör ett dåligt jobb. Tvärt om, det arbetas flitigt överallt för att förbättra den bild av Egyptisk kronologi som vi har. De är emellertid ännu inte framme. Vår bild är preliminär.
Slutsatser
Vi har sett hur det går att dra fel slutsatser ifall Bibelns egna siffror används utanför Bibeln i ett annat sammanhang, nämligen direktjämförelser inne i den sekulärhistoriska egyptiska kronologin.
Det är möjligt att dra slutsatsen att de båda är i otakt. I alla fall tills vidare. Mer arbete kan mycket väl leda fram till ett närmande!
Det är också möjligt att hävda att de inte alls är i otakt. Det gör författaren till den här sidan här.
Vad händer när det finns bevarade rapporter om astronomiska observationer (som vi kan räkna fram datum för) men vi inte vet var i Egyptens långa land observationerna gjorts (så framräknade årtal har ett sekels osäkerhet)?
Detta är inte för att påstå att sekulära historiker har fel eller gör ett dåligt jobb. Tvärt om, det arbetas flitigt överallt för att förbättra den bild av Egyptisk kronologi som vi har. De är emellertid ännu inte framme. Vår bild är preliminär.
Slutsatser
Vi har sett hur det går att dra fel slutsatser ifall Bibelns egna siffror används utanför Bibeln i ett annat sammanhang, nämligen direktjämförelser inne i den sekulärhistoriska egyptiska kronologin.
Det är möjligt att dra slutsatsen att de båda är i otakt. I alla fall tills vidare. Mer arbete kan mycket väl leda fram till ett närmande!
Det är också möjligt att hävda att de inte alls är i otakt. Det gör författaren till den här sidan här.
Den här sidan las ut i samband med den stora översynen av bibelkronologi.se den 6 augusti 2016.
Den korrekturlästes och slutsatserna rättades vid en generell översyn av hela hemsidan - den 28 november 2020.
Den korrekturlästes och slutsatserna rättades vid en generell översyn av hela hemsidan - den 28 november 2020.