Kronologiska och arkeologiska nyheter från hösten 2017
Här är sparat sådant som publicerats som nyheter!
Det nyaste ligger överst - sidan är organiserad i omvänd kronologisk oredning.
Beklagar ifall en eller annan länk är bruten - sådant händer med hänvisningar till för gamla nyhetsartiklar!
Arkiveringen av september - december 2017 gjordes den 3 januari 2018.
Det nyaste ligger överst - sidan är organiserad i omvänd kronologisk oredning.
Beklagar ifall en eller annan länk är bruten - sådant händer med hänvisningar till för gamla nyhetsartiklar!
Arkiveringen av september - december 2017 gjordes den 3 januari 2018.
Hur gick det för arkeologerna under året 2017?
Så här i slutet av ett år brukar media sammanfatta året som gått. Den som vill repetera de nyheter som lagts ut här kan ju alltid titta neröver och på länkade, tidigare nyheter.
Här tänkte jag bara lägga till en nyhet som aldrig blev av!
Den 8 augusti rapporterades att arkeologer hittat den romerska staden Julias vid Galileiska sjön. Enligt Flavius Josephus hade en av kung Herodes söner låtit bygga om byn Betsaida till en ny stad. Pressen gick ut med påståendet om att flera av apostlarnas hemstad nu återfunnits.
Andra arkeologer var inte lika glada - Betsaida-projektet hade grävt på en helt annan plats i åratal!
Av detta får vi lära oss att arkeologi och historia är ganska långsamma hantverk . Det gäller att inte ha för bråttom!
GOTT ÅR - HAPPY NEW YEAR - SHANAH TOVAH Detta lades upp den 30 december 2017
Så här i slutet av ett år brukar media sammanfatta året som gått. Den som vill repetera de nyheter som lagts ut här kan ju alltid titta neröver och på länkade, tidigare nyheter.
Här tänkte jag bara lägga till en nyhet som aldrig blev av!
Den 8 augusti rapporterades att arkeologer hittat den romerska staden Julias vid Galileiska sjön. Enligt Flavius Josephus hade en av kung Herodes söner låtit bygga om byn Betsaida till en ny stad. Pressen gick ut med påståendet om att flera av apostlarnas hemstad nu återfunnits.
Andra arkeologer var inte lika glada - Betsaida-projektet hade grävt på en helt annan plats i åratal!
Av detta får vi lära oss att arkeologi och historia är ganska långsamma hantverk . Det gäller att inte ha för bråttom!
GOTT ÅR - HAPPY NEW YEAR - SHANAH TOVAH Detta lades upp den 30 december 2017
Vinterhögtider
Det första förbundets folk har just firat Chanukka, som är tempelinvigningens högtid (Joh 10:22) till minne av hur templet i Jerusalem återinvigdes efter att Syriens kung Antiochos Epifanes vanhelgat det. Författaren till den här sidan är omgiven av julfirande. Se till exempel krubban till vänster, som finns i Sky City på Arlanda flygplats! |
Varför firas det då jul den 25 december, brukar kristna och andra fråga sig vid den här tiden på året.
Jesus kan ju inte ha fötts mitt i vinten. I Betlehem är det för kallt i december för att ha får utomhus. Dessutom är det vid den tiden lammen föds i hela medelhavsområdet - och de är ju extra känsliga och behöver skydd och värme.
Hade Josef och Maria kommit till Davids stad vid den här tiden på året hade varenda stall varit upptaget av helt andra mammor vars tid det var att föda!
Jesus kan ju inte ha fötts mitt i vinten. I Betlehem är det för kallt i december för att ha får utomhus. Dessutom är det vid den tiden lammen föds i hela medelhavsområdet - och de är ju extra känsliga och behöver skydd och värme.
Hade Josef och Maria kommit till Davids stad vid den här tiden på året hade varenda stall varit upptaget av helt andra mammor vars tid det var att föda!
Undras om det är något fel på frågan. Istället för att undra om vi kan fira Jesu födelse i december, kunde vi ju undra varför det firas när vi gör. Inte vad, alltså, utan tidpunkt!
De flesta kristna högtider har en judisk bakgrund och nämns i skriften, som påsk och pingst. Julen gör det inte. Den har sin orsak och grund i självaste Rom. Romarna firade nämligen en stor fest flera dagar omkring 25 december och poängen är att till och med slavarna hade rätt att vara lediga då. Bilden till höger: Forum Romanum (februari 2016) |
Med tanke på att de flesta kristna de första århundradet var fattiga och många var slavar gav slavarnas ledighet församlingarna i Rom en unik möjlighet att mötas.
Bilden till vänster är fru Cecilias hus, en av de platser de kristna möttes (jämför Rom 16:3-5). Lägg märke till det svartvita mosaikgolvet, typiskt under apostlarnas tid. Vad gjorde de tidiga kristna när de utnyttjade slavarnas rätt att vara lediga för att mötas? Samlades för att sjunga lovsånger, höra Bibeln läsas högt, lyssna till predikan och ta del i den måltid Herren själv instiftat. Ledarna använde tillfället till att föra lammen på bete enligt Joh 21:15-18! De hade säkert inte bestämt ett namn för sina möten. Vi vet att det är först när kristendomen blir tillåten som det blir viktigt att ha ett eget tema för festen den 25 december och det är då Jesu födelsedagsfest placeras där. Innan dess vad det som sagt tidpunkten då slavarna fick ledigt som gav upphov till firande! Inte vad som firades. Happy Holidays! Chanukka, jul eller nyårskonferens!! |
Denna kronologiska betraktelse publicerades den 23 december 2017.
Den korrekturlästes två dagar senare.
Den korrekturlästes två dagar senare.
Det nya, pampiga Aelia capitolina fick en stadsplan som var normal för romerska städer. Huvudgatan, Cardo, hade på båda sidorna gallerier med pelare mot trafiken och plats för butiker innanför trottoarerna. Bilden visar en del av Aelia Capitolinas Cardo, nu utgrävd i de judiska kvarteren av gamla staden i Jerusalem; eller rättare sagt en del av den ena av den romerska stadens två huvudgator. |
En karta gjord i mosaik över det byzantinska Jerusalem hittades under 1800-talet i den lilla staden Madaba i vad som idag är Jordanien. Med öster uppåt syns de båda huvudgatornas sträckning i nord - sydlig riktning utgå från vad som idag är Damaskusporten.
På mitten av den nedre Cardon, vars högra del syns på bilden ovan, syns en stor byggnad som verkar vara vänd upp och ned. Det är Anastasis, uppståndelsens kyrka, byggd av kejsar Konstantin, som idag kallas den heliga Gravens kyrka. Om den kan vi ställa två frågor. Ligger den på rätt plats? Finns det kvar något ursprungligt från Jesu tid med tanke på jordbävningar och främmande erövrares förstöringar? |
Med dagens namn hittar vi Lejonporten högst upp med tvärgata till Cardo - och Sions berg nere till höger!
|
Nattvardssalen från 1100-talet byggd ovanpå vad som en gång var messiastroende judars synagoga; båda bakom vad som ska bli en lövhydda till festen med samma namn.
|
Att gravkyrkan är platsen för Jesu uppståndelse vet vi därför att Hadrianus venustempel gjorde minnet av Golgatas lokalisering odödlig, men också på grund av
en mycket speciell byggnad på Sions berg. Den övre våningen är nära årtusendet gammal. Under den ligger en samlingslokal som funnits i nästan två tusen år. Idag finns där ett gravmonument över kung David men arkitekturen visar att detta redan från början måste varit en synagoga. Den är unik i att inte var vänd mot templet, som brukligt, utan - norrut, mot gravkyrkan. Här har alltså varit de messiastroende judarnas andliga hemvist, säkert på den plats där Jesus åt sin sista måltid med apostlarna. |
Restaureringen av Jesu grav inne i gravkyrkan har visat att här finns kvar delar redan från början, trots att de många kejserliga ingenjörerna redan från 300-talet gjorde om mycket.
Det finns nämligen längst ned kvar delar av den nisch uthuggen i klippgraven som den döde las på. Murbruk från kejsar Konstantins tid har använts för att skydda klippan med en marmorplatta, som ligger kvar, men är sönderlagen. Det skedde troligen 1009, då hela kyrkan förstördes. Ovanpå denna gamla marmorplatta finns ett lager sand, som i sin tur bär upp den ytterst välpussade yngre platta som även dagens pilgrimer kan beundra skönheten hos. |
Författaren beklagar denna riktigt dåliga bild, tagen västerut mot ingången till graven inne i sin överdådiga utsmyck-ning i Anastasis -
av hänsyn till fromma pilgrimmer ville inte författaren plåta inne i själva graven! |
Det är riktigt att dateringen av murbruket inte bevisar att Jesus uppstått, inte bevisar att detta var den grav han las i. Däremot gör dateringen att vi vet att detta var den plats kejsar Konstantins mamma Helena utgående från all sin tids vetande identifierat som platsen för Jesu grav med Golgata alldeles intill.
Argumenten för att hon hade rätt vägs av Carsten Peter Thiede i boken The Quest for the True Cross London: Weidenfeld & Nicholson 2000. Hade han inte dött alldeles för ung vore det nog dags för en andra bokutgåva nu!
Argumenten för att hon hade rätt vägs av Carsten Peter Thiede i boken The Quest for the True Cross London: Weidenfeld & Nicholson 2000. Hade han inte dött alldeles för ung vore det nog dags för en andra bokutgåva nu!
Arkeologerna berättar mer om murbrukets vittnesbörd i:
National geographic respektive HaAretz men också på svenska i tidningen Dagen! |
Missa inte grafiken om gravkyrkans historia!
Denna nyhet lades upp den 30 november 2017 och länken till svenska pressen 2 december |
Bilden från israel Museum i Jerusalem visar taket till den paviljong Dödahavsrullarna är utställda, formgivet likt locken till de krukor rullarna las ner i då de gömdes inne i grottorna ovanför Qumran.
|
I Qumran fanns män som levde i celibat?
Historikern Flavius Josefus berättar om en särskild grupp judar som under det första århundradet av vårt sätt att räkna tiden levde i ogifta i en klosterliknande gemenskap En sådan gemenskap känner vi till från Damaskus, ännu en i Jerusalem, där Jesus förmodligen firade sin allra sista påskmåltid med lärjungarna och instiftade nattvarden. Josefus nämner att även i närheten av Döda havet fanns en sådan gemenskap. Arkeologerna har nu kontrollerat ålder och kön på de som legat begravda i Qumran, den plats Dödahavsrullarna skrivits. Qumrangemenskapen bestod nästan enbart av män, visar det sig. Läs mera i Science News! Denna nyhet las ut den 23 november 2017 |
När Sarai tänkte att Gud ville ge Abram en son med Sarais egyptiska anställda Hagar var det helt normalt då
Och Sarai, Abrams hustru, hade icke fött barn åt honom. Men hon hade en egyptisk tjänstekvinna, som hette Hagar;
och Sarai sade till Abram: ”Se, HERREN har gjort mig ofruktsam, så att jag icke föder barn; gå in till min tjänstekvinna, kanhända skall jag få avkomma genom henne.” (1 Mos 16:1 -2, 1917 års Bibel)
Att en kvinna som hade svårt att få barn kunde använda en surrogatmamma är känt från Mesopotamiska texter några århundraden efter Sarais och Abrams tid. Nu har ett äktenskapskontrakt med en klausul om samma sak från det bibliska parets tid hittats i dagens Turkiet. Läs mera här.
Denna nyhet lades ut den 14 november 2014 - två veckor efter 1917 års översättnings hundraårsjubileum
Och Sarai, Abrams hustru, hade icke fött barn åt honom. Men hon hade en egyptisk tjänstekvinna, som hette Hagar;
och Sarai sade till Abram: ”Se, HERREN har gjort mig ofruktsam, så att jag icke föder barn; gå in till min tjänstekvinna, kanhända skall jag få avkomma genom henne.” (1 Mos 16:1 -2, 1917 års Bibel)
Att en kvinna som hade svårt att få barn kunde använda en surrogatmamma är känt från Mesopotamiska texter några århundraden efter Sarais och Abrams tid. Nu har ett äktenskapskontrakt med en klausul om samma sak från det bibliska parets tid hittats i dagens Turkiet. Läs mera här.
Denna nyhet lades ut den 14 november 2014 - två veckor efter 1917 års översättnings hundraårsjubileum
Det andra Judiska upproret mot Rom
Åren 132 - 136 enligt vår tideräkning leddes de judar som fortfarande fanns kvar i Israels land efter upproret 66-73 i ett nytt krig mot det romerska imperiet. Utgrävningar precis vid sidan av den enorma stödmuren till Herodes tempel har lagt i dagen en samlingslokal, som antingen kan vara en teater eller en politisk arena (förlåt, även idag är skillnaden hårfin). Det intressanta är att den inte är färdigbyggd. Sannolikt har arbetet avbrutits av det andra upproret. CNN och Israel Antiquity Authorities rapporterar, den senare som vanligt med ett klipp på Youtube. Fotot är från den Heriodianska stödmuren, dock lite längre söderut än fyndplatsen (oktober 2014). Längre västerut i Jerusalem undersöks en grotta där de upproriska haft en permanent bas. Läs mer i BAR. Denna nyhet lades ut den 17 oktober 2017. |
Om återskapad romersk mat
Flera av Jesu lärjungar var fiskare och arkeologerna vet om att det runt Galileiska sjön fanns en blomstrande fiskeriindustri för två tusen år sedan. Den vikigaste produkten var förvånasvärt nog inte saltad, torkad eller konserverad fisk, utan en speciell sorts sås, gjord på fisk. Om fisksåsen Garum, som forskarna lycktas återskapa berättar BBC travel Den som istället vill laga en romersk efterrätt, har ett recept att hämta här |
Bilden visar två amforor för lagring och transport. Den till vänster var för fisksås. Båda har plockats upp ur bukten utanför Neapel, där de legat sedan Jesu och apostlarnas tid (nu i Royal Cornwall Museum, Truro).
|
Denna nyhet lades upp den 12 oktober 2017 Bilden byttes från en Jerusalem-modell den 10 juli 2018 |
Vart tog allting vägen?
Historiska föremål hotas alltid av brand, plundring och tidens tand. Därför finns det förvånansvärt lite kvar! Bilden till höger visar Titus triumfbåge i Rom - skatterna från Jerusalems tempel bärs i Titus triumftåg år 71. Hur triumfbågen såg ut när den var ny har rekonstruerats och berättas om här. Var tempelskatterna tog vägen gissas det här. |
När den lärjunge Jesus älskade besökte den tomma graven på påskdagens morgon, hittade han duken som hade täckt huvudet ligga hopvikt för sig själv.
Året 1075 öppnade spanske kung Alfonso IV en kista med reliker som hans företrädare redan 812 placerat i Oviedo. Bland relikerna som förtecknades fanns en duk som kom via Toledo och Alexandria från Jerusalem, sänd därifrån undan det persiska anfallet 614. |
Duken från Oviedo har pollen från just den resvägen och dessutom är den indränkt med blod från flera sticksår.
Ärkebiskopen har låtit polisens brottsutredare undersöka duken. De säger att den bundits över huvudet på en man som dött i upprätt ställning efter svår misshandel. Mannen har ungefär en timme efter dödsfallet lagts på mage och då har det börjat rinna blod ur hans näsa. Det finns fingeravtryck på duken av små händer som försökt stoppa blödningen.
Ärkebiskopen har låtit polisens brottsutredare undersöka duken. De säger att den bundits över huvudet på en man som dött i upprätt ställning efter svår misshandel. Mannen har ungefär en timme efter dödsfallet lagts på mage och då har det börjat rinna blod ur hans näsa. Det finns fingeravtryck på duken av små händer som försökt stoppa blödningen.
Josef av Arimatea hade köpt en linneduk för att svepa Jesu kropp i inför hans begravning.
I Turin finns en stor linneduk som måste ha varit mycket dyr och på den finns både blod och en mycket mystisk bild. Duken kan spåras tillbaka i historien via Frankrike till Konstantinopel där besökare avbildat den runt 1170. Den kom till kejsarens huvudstad 944, från Edessa, där den hittades gömd vid renoveringar av stadsmuren 525. |
Duken i Turin har ett polleninnehåll som bekräftar dukens dokumenterade resväg - och dessutom att den varit uppe i Jerusalem en vår.
Vidare polisundersökningar visar på över hundra överensstämmelser när blodfläckarna på den döde mannen huvud jämförs mellan de båda dukarna.
Polis och domstol skulle säga att de båda dukarna täckt en och samme man.
Var för sig är de ju intressanta föremål från det förflutna - men tillsammans vittnar de om varann att de faktiskt mycket sannolikt är vad som påstås om dem; Johannes huvudduk och Josefs svepeduk.
Förbundsarken i templet då? Den sägs ha gömts undan fientligt anfall. Kanske finns den i en grotta under Jerusalem.
Denna reflektion om några få föremål som kan bindas till Bibelns berättelser las ut den 21 september 2017.
Fotona är tagna vid besök i respektive Rom (2017), Oviedo (2014) och Torino (2010, då svepeduken visades i katedralen).
Vidare polisundersökningar visar på över hundra överensstämmelser när blodfläckarna på den döde mannen huvud jämförs mellan de båda dukarna.
Polis och domstol skulle säga att de båda dukarna täckt en och samme man.
Var för sig är de ju intressanta föremål från det förflutna - men tillsammans vittnar de om varann att de faktiskt mycket sannolikt är vad som påstås om dem; Johannes huvudduk och Josefs svepeduk.
Förbundsarken i templet då? Den sägs ha gömts undan fientligt anfall. Kanske finns den i en grotta under Jerusalem.
Denna reflektion om några få föremål som kan bindas till Bibelns berättelser las ut den 21 september 2017.
Fotona är tagna vid besök i respektive Rom (2017), Oviedo (2014) och Torino (2010, då svepeduken visades i katedralen).
Gott Nytt År - Shanah Tovah
När solen gått ner och tre stjärnor syns på himlen, börjar enligt hebreisk kronologi en ny dag. Just nu börjar dessutom en ny månad, Israels sjunde - och samtidigt ett nytt år, 5778 (räknat av Rabbinerna från världens skapelse). Samtidigt firar Islam nyår - och vi har höstdagjämning. En unik kronologisk triad! Bilden till vänster är en Nyårshälsning från Jerusalem, med texten Shanah Tovah tillverkad av föremål från the Temple mount sifting project. |
Den sjunde månaden i Israels kalender har tre fester till.
Yom kippur - den stora försoningsdagen (fastedagen) firas den 10 (i år från solnedgången fredagen den 29/9, då den sammnfaller med sabbaten); Sukkot - lövhyddohögtiden, som inleds vid fullmånen den 14 och pågår en hel vecka; Simchat Torah - glädjen över Guds undervisning, när läsningen av texterna i synagogan slutar och börjar på nytt - dansas det med Torahrullarna på judiska gator. Bilden: Sukkots fullmåne strålar i Jerusalem vårt år 2014 - medan den i USA blev blodröd av en månförmörkelse. Denna nyhet las upp vid solnedgången 20 sept 2017. |
Långt före underskrifternas tid
Profeten jeremia köpte en åker - men han skrev aldrig under något köpekontrakt. Istället satte han dit sitt sigill. I ett hus nedbränt av babylonierna 586 f.kr. hittades av arkeologerna en mängd sigillavtryck, bland andra från Jeremias sekreterare Baruk. På platsen växer idag en liten grön palm, se bilden till vänster från Davids stad i jerusalem. |
Nu har ytterligare en stor mängd sigillavtryck grävts fram i Jerusalem. Namnen skvallrar om att sigillens ägare var flyktingar från den assyriska förstörelsen av nordriket Israel på 720-talet f.kr. Till höger Ahiav, Menahems son (fotot taget av Eliyahu Yanai, City of David).
Många källor nämner detta. Läs i Breaking Israel News, HaAretz, Israel Antiquities Authority, Jerusalem Post eller se ett filmklipp på Youtube. Om sigillens betydelse kan man läsa mer i början av den här särskilda pdfboken. |
Denna nyhet lades ut den 4 september 2017 och kompletterades med sigillbilden dagen efter.